beauty & lifestyle blog

czwartek, 2 września 2010

Tu byłem, Tony Halik :)))

Taki napis wydrapany był chyba na co drugiej ławce w mojej podstawówce :) Były to czasy olbrzymiej popularności programu "Pieprz i wanilia", w którym Elżbieta Dzikowska i nieżyjący już niestety Tony Halik z pasją opowiadali o swoich podróżach po świecie.* Dziś takich pasjonatów jest w mediach zdecydowanie więcej, żeby wspomnieć chociażby Martynę Wojciechowską, Beatę Pawlikowską czy Wojciecha Cejrowskiego.

Bardzo lubię literaturę podróżniczą.W księgarniach zawsze przyciąga mój wzrok. Nic dziwnego, zwykle takie książki są piękne wydane, na świetnym papierze, tekst jest bogato ilustrowany zachwycającymi zdjęciami.








Moim ostatnim nabytkiem jest "Pasja życia" Jacka Pałkiewicza. Przepiękna. Ciężka, pachnąca, kolorowa.





(Obrazek: www.zysk.com.pl)



Z Pałkiewiczem pierwszy raz zetknęłam się przy lekturze "Syberii". Język, jakim operuje, surowy i lakoniczny, był dla mnie szokiem. Tym większym, że pamiętałam emocjonalny język "Przesunąć horyzont" Martyny Wojciechowskiej, którą to książkę przeczytałam zaledwie kilka dni wcześniej. U Wojciechowskiej - przemyślenia, uczucia, refleksje. U Pałkiewicza - dane, fakty, konkrety. "Pasja życia" jest podobna, choć może nie aż tak ekstremalnie surowa. Narracja przypomina stopklatki, autor przeskakuje z tematu na temat, z wyprawy na wyprawę, z kontynentu na kontynent. Tak naprawdę to zbiór opowieści o wszystkich jego podróżach, w pigułce. Prowadzi facet bogate życie, nie ma co. Polarny mróz, pustynny upał, dzika dżungla, bezkresne pustkowia, wielka woda - był wszędzie, doświadczył wszystkiego. I opisał :)))

Sięgacie po taką literaturę? Macie swoich ulubionych autorów? Jakie pozycje polecacie? Czekam na Wasze opinie!!!


*

1. Muzeum Podróżników im. Tony'ego Halika KLIK
2. Tony Halik, urodzony dla przygody KLIK
3. Pieprz i wanilia KLIK




11 komentarzy :

  1. Na mnie właśnie w bibliotece czeka "Rio anaconda" :D "Gringo..." już przeczytane, polecam! Ciekawi mnie też seria "Blondynka..."

    OdpowiedzUsuń
  2. Uwielbiam podróże!
    I w książkach, i w TV, i na DVD, i własne osobiste :)
    Czekam na kolejne książkowe posty :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Cejrowski jest super! Mam na myśli książki. Są naprawdę świetne. Natomiast ich autora nie cierpię w roli publicysty. Kiedy zaczyna komentować rzeczywistość, nawiązywać do polityki, odnosić się do czekogolwiek oprócz podróży, działa mi na nerwy. Nie znoszę tych jego wszystkich programików ...

    OdpowiedzUsuń
  4. Joanno, zapraszam, będą na pewno :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Dziękuję slicznie za życzenia :*

    Kocham podróże, najchętniej bym cały świat zwiedziła. Tak normalnie to literatury podróżniczej nie czytam, chyba że wybieram się w jakąś podróż to wtedy szperam i wyszukuję żeby wiedzieć czego się spodziewać, co warto zobaczyć itd.

    OdpowiedzUsuń
  6. Młodszemu pokoleniu Tony Halik kojarzy się już chyba tylko z Laską z filmu "Chłopaki nie płaczą", ja mam to szczęście, że jeszcze pamiętam "Pieprz i wanilię", choć jak miałam ok. 10 lat (tak szacuję) strasznie mnie ten program nudził, teraz pewnie obejrzałabym z chęcią.
    Cejrowskiemu mówię nie za światopogląd.
    Polecam natomiast Kapuścińskiego, jego "Imperium" o Rosji i "Heban" o Afryce czytałam z zapartym tchem, niemalże wykrzykując co chwilę "ach" i "och". Książki to raczej reportaże, ale myślę, że i duszom podróżniczym się spodobają:)

    OdpowiedzUsuń
  7. KiziaMizia, o przewodnikach też może kiedyś napiszę :)

    Mizz, Kapuścińskiego znam doskonale :) Zaczęłam od "Lapidarium", a potem poooszłooo ;)))
    Jeśli masz ochotę pooglądać "Pieprz i wanilię", skorzystaj z linku, który zamieściłam na końcu posta :)))

    OdpowiedzUsuń
  8. zapraszam do muzycznej zabawy:D u mnie szczegóły:D

    P.S kurczę mam chęć przeczytać te ksiażki Cejrowskiego :D
    Na razie oglądam jedynie jego program:D

    OdpowiedzUsuń
  9. AnkaFranka

    Cejrowskiego nie znam, bo nie lubię go w tv, ale skoro powiadasz, że książki są inne to chyba spróbuję :)

    uwielbiam podróżnicze - ostatnio T.Michniewicz "Samsara. Na drogach których nie ma" i "Jadę sobie. Azja - przewodnik dla podróżujących kobiet" M. Filipczak :)

    OdpowiedzUsuń
  10. AnkaFranka, mówię ci, zupełnie jakby inny człowiek je napisał. Są naprawdę wyjątkowe, pełne wnikliwości i poczucia humoru.

    Dzięki za twoje typy!

    OdpowiedzUsuń
  11. Nas też Tony Halik i ten osławiony tekst mocno zainspirował.
    Pozdrawiam, Asia z "Halika"

    OdpowiedzUsuń